fi
Language
Suomi
  • Suomi
  • English
Currency

    Mitä on lapsen itsesäätely ja mitä sen kehittyminen edellyttää?

    KT Jouni Veijalainen työskentelee Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa, sekä kouluttaa ja luenn...

    Positiivista pedagogiikkaa varhaiskasvatuksessa

    Samuli Ranta on varhaiskasvatuksen opettaja, joka toimii tällä hetkellä tutkijatohtorina Itä-Suomen yliopistossa. Hä...

    Panostus lapsiin ja nuoriin on paras investointi tulevaisuuteen 

    Kavereiden kanssa leikkiminen on yksi varhaiskasvatuksen parhaita puolia –ainakin, jos lapsilta kysytään. Turvallisten varhaislapsuuden kokemusten mahdollistaminen on lähtökohtaisesti kaikkien lasten kehitystaipaleelle osallistuvien aikuisten yhteinen tavoite. Kuitenkin erilaiset kaverisuhteiden pulmat, kuten esimerkiksi kiusaaminen ja yksinäisyys, ovat läsnä jo pienten lasten elämässä.  

    Tavoitteellista pedagogiikkaa

    Varhaiskasvattajat tekevät maassamme arvokasta ja osaavaa työtä. Uudistuva varhaiskasvatuslaki tuo kuitenkin lisää h...

    Leikin rajat lapsen arjessa

    Lapset tarvitsevat aikuisten ja kavereiden asettamia rajauksia toiminnalleen. Kaverien hyväksyntä vaikuttaa lapsen toiminnallisiin valintoihin ja joskus hyväksyntää haetaan rikkomalla myös aikuisten asettamia rajoja ja sääntöjä. 

    Minä itse

    Luennoin usein lapsen elämäntaitojen kehityksestä. Kun puhun alle kouluikäisen lapsen taitojen oppimisesta, minulta kysytään mitä kaikkea missäkin iässä tulisi osata.

    Laatua varhaiskasvatukseen

    Yhteiskunnan rakenteelliset, kulttuuriset, tekniset ja taloudelliset muutokset ovat vaikuttaneet myös lasten ja perheiden elämään. OKM:n tekemässä selvityksessä on todettu, että jopa 8 % lapsista tarvitsee erityistä tukea kasvuunsa ja kehitykseensä.

    Havainnoinnin haasteet varhaiskasvattajan arjessa

    Leikki- ja kaveritaitojen havainnointi on tie lapsen taitojen tunnistamiseen ja niissä näkyvien vahvuuksien ja pulmien kuvaamiseen. Vahvuuksien ja pulmien tunnistaminen on edellytyksenä sille, että kykenemme suunnittelemaan pedagogisia interventioita taitojen oppimisen tueksi ja kaikkien lasten osallistamisen mahdollistamiseksi.

    Digitaaliset ratkaisut parantavat lasten oppimisvalmiuksia ja tasavertaisuutta 

    Digitaaliset menetelmät puhututtavat ja etenkin lasten älylaitteiden käytöstä käydään juuri nyt kriittistä keskustelua. Samalla on selvää, että yhteiskuntamme digitalisoituu ja lasten tulee omaksua taitoja, jotka edesauttavat heitä navigoimaan uusilla areenoilla. 

    Keskity leikkiin

    Leikkiä voidaan tarkastella itseisarvona ja nähdä, että leikki on lapsuuden ajan tärkeintä toimintaa ja siten arvokasta itsessään. Leikki on aina vapaaehtoista toimintaa. Se on sisäisesti motivoitunutta, vapaaehtoista tekemistä. Leikki on lapselle tapa ottaa haltuun elämismaailmaansa.

    Luento: Luotettava havainnointi

    Luotettava havainnointi tapahtuu käyttäen tutkittuja teoriaan pohjaavia menetelmiä. Tämä on videoluentosarjan ensimmäinen osa, jossa tutustut luotettavan havainnoinnin periaatteisiin.

    Väitöskirja: Play assessment for group settings : validating a measurement tool for assessment of children's play performance in the day-care context

    My overall aim in this research project was to conceptualize play performance as an observable occupation in order to validate a tool for measuring this. The outcome, the Play Assessment for Group Settings (PAGS), is intended for observation-based evaluation of the play performance of children in social settings (e.g. day-care) (Lautamo, Kottorp, & Salminen, 2005).
    Sulje (esc)

    Popup

    Use this popup to embed a mailing list sign up form. Alternatively use it as a simple call to action with a link to a product or a page.

    Age verification

    By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

    Etsi

    Ostoskori

    Ostoskorisi on tyhjä
    Palaa kauppaan