leikkitaidot
Kokonaisvaltainen kohtaamisen pedagogiikka on varhaiskasvatuksessa työn ydintä
Kokonaisvaltainen kohtaamisen pedagogiikka on varhaiskasvatuksessa työn ydintä, ja RALLA-tiimin uutena jäsenenä pyrin vahvistamaan lasten osallisuutta, leikkiä ja kaveritoiminnan havainnointia. Varhaiskasvatuksen erityisopettajana minulle on tärkeää rakentaa esteetön oppimisympäristö, joka perustuu lasten tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin. Havainnointi on avain inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisessä, ja taidelähtöiset työtavat vahvistavat yhteisöllisyyttä ja lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa.
Mitä on lapsen itsesäätely ja mitä sen kehittyminen edellyttää?
KT Jouni Veijalainen työskentelee Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa, sekä kouluttaa ja luenn...
Leikin rajat lapsen arjessa
Lapset tarvitsevat aikuisten ja kavereiden asettamia rajauksia toiminnalleen. Kaverien hyväksyntä vaikuttaa lapsen toiminnallisiin valintoihin ja joskus hyväksyntää haetaan rikkomalla myös aikuisten asettamia rajoja ja sääntöjä.
Minä itse
Luennoin usein lapsen elämäntaitojen kehityksestä. Kun puhun alle kouluikäisen lapsen taitojen oppimisesta, minulta kysytään mitä kaikkea missäkin iässä tulisi osata.
Havainnoinnin haasteet varhaiskasvattajan arjessa
Leikki- ja kaveritaitojen havainnointi on tie lapsen taitojen tunnistamiseen ja niissä näkyvien vahvuuksien ja pulmien kuvaamiseen. Vahvuuksien ja pulmien tunnistaminen on edellytyksenä sille, että kykenemme suunnittelemaan pedagogisia interventioita taitojen oppimisen tueksi ja kaikkien lasten osallistamisen mahdollistamiseksi.
Keskity leikkiin
Leikkiä voidaan tarkastella itseisarvona ja nähdä, että leikki on lapsuuden ajan tärkeintä toimintaa ja siten arvokasta itsessään. Leikki on aina vapaaehtoista toimintaa. Se on sisäisesti motivoitunutta, vapaaehtoista tekemistä. Leikki on lapselle tapa ottaa haltuun elämismaailmaansa.