en
Language
English
  • Suomi
  • English
Currency

    Kokonaisvaltainen kohtaamisen pedagogiikka on varhaiskasvatuksessa työn ydintä

    Kokonaisvaltainen kohtaamisen pedagogiikka on varhaiskasvatuksessa työn ydintä, ja RALLA-tiimin uutena jäsenenä pyrin vahvistamaan lasten osallisuutta, leikkiä ja kaveritoiminnan havainnointia. Varhaiskasvatuksen erityisopettajana minulle on tärkeää rakentaa esteetön oppimisympäristö, joka perustuu lasten tarpeisiin ja kiinnostuksen kohteisiin. Havainnointi on avain inklusiivisen toimintakulttuurin kehittämisessä, ja taidelähtöiset työtavat vahvistavat yhteisöllisyyttä ja lasten osallisuutta varhaiskasvatuksessa.

    Rallan tiimi vahvistuu uusien osaajien myötä: Tervetuloa Anu Lamminen ja Anniina Berg!

    Rallan tiimi on saanut vahvistusta kahden uuden osaajan myötä. Anu Lamminen ja Anniina Berg tuovat asiantuntijuuttaan...

    Uusi vuosi ja uudet tuulet: Yhdistetään voimamme RALLAssa

    Uusi vuosi on jälleen alkanut. Pakkanen nipistelee poskia ja ajatukset alkavat suunnata kohti tulevaa kevättä. RALLAn...

    Mitä on lapsen itsesäätely ja mitä sen kehittyminen edellyttää?

    KT Jouni Veijalainen työskentelee Helsingin yliopiston Kasvatustieteellisessä tiedekunnassa, sekä kouluttaa ja luenn...

    Panostus lapsiin ja nuoriin on paras investointi tulevaisuuteen 

    Kavereiden kanssa leikkiminen on yksi varhaiskasvatuksen parhaita puolia –ainakin, jos lapsilta kysytään. Turvallisten varhaislapsuuden kokemusten mahdollistaminen on lähtökohtaisesti kaikkien lasten kehitystaipaleelle osallistuvien aikuisten yhteinen tavoite. Kuitenkin erilaiset kaverisuhteiden pulmat, kuten esimerkiksi kiusaaminen ja yksinäisyys, ovat läsnä jo pienten lasten elämässä.  

    Tavoitteellista pedagogiikkaa

    Varhaiskasvattajat tekevät maassamme arvokasta ja osaavaa työtä. Uudistuva varhaiskasvatuslaki tuo kuitenkin lisää h...

    Leikin rajat lapsen arjessa

    Lapset tarvitsevat aikuisten ja kavereiden asettamia rajauksia toiminnalleen. Kaverien hyväksyntä vaikuttaa lapsen toiminnallisiin valintoihin ja joskus hyväksyntää haetaan rikkomalla myös aikuisten asettamia rajoja ja sääntöjä. 

    Minä itse

    Luennoin usein lapsen elämäntaitojen kehityksestä. Kun puhun alle kouluikäisen lapsen taitojen oppimisesta, minulta kysytään mitä kaikkea missäkin iässä tulisi osata.

    Laatua varhaiskasvatukseen

    Yhteiskunnan rakenteelliset, kulttuuriset, tekniset ja taloudelliset muutokset ovat vaikuttaneet myös lasten ja perheiden elämään. OKM:n tekemässä selvityksessä on todettu, että jopa 8 % lapsista tarvitsee erityistä tukea kasvuunsa ja kehitykseensä.

    Havainnoinnin haasteet varhaiskasvattajan arjessa

    Leikki- ja kaveritaitojen havainnointi on tie lapsen taitojen tunnistamiseen ja niissä näkyvien vahvuuksien ja pulmien kuvaamiseen. Vahvuuksien ja pulmien tunnistaminen on edellytyksenä sille, että kykenemme suunnittelemaan pedagogisia interventioita taitojen oppimisen tueksi ja kaikkien lasten osallistamisen mahdollistamiseksi.

    Digitaaliset ratkaisut parantavat lasten oppimisvalmiuksia ja tasavertaisuutta 

    Digitaaliset menetelmät puhututtavat ja etenkin lasten älylaitteiden käytöstä käydään juuri nyt kriittistä keskustelua. Samalla on selvää, että yhteiskuntamme digitalisoituu ja lasten tulee omaksua taitoja, jotka edesauttavat heitä navigoimaan uusilla areenoilla. 

    Keskity leikkiin

    Leikkiä voidaan tarkastella itseisarvona ja nähdä, että leikki on lapsuuden ajan tärkeintä toimintaa ja siten arvokasta itsessään. Leikki on aina vapaaehtoista toimintaa. Se on sisäisesti motivoitunutta, vapaaehtoista tekemistä. Leikki on lapselle tapa ottaa haltuun elämismaailmaansa.
    Close (esc)

    Popup

    Use this popup to embed a mailing list sign up form. Alternatively use it as a simple call to action with a link to a product or a page.

    Age verification

    By clicking enter you are verifying that you are old enough to consume alcohol.

    Search

    Shopping Cart

    Your cart is currently empty.
    Shop now