”Lapsen yksilöllisiin tarpeisiin vastaava ja laadukas pedagogiikka tarvitsee koko tiimin ammattilaisten panosta toteutuakseen. ”
Varhaiskasvatus on mitä suurimmassa määrin moniammatillista tiimityötä, jonka tärkeimmässä keskiössä on jokainen lapsi yksilöllisine vahvuuksineen, mielenkiinnon kohteineen ja tarpeineen. Laadukas sekä hyvin suunniteltu pedagogiikka tukee lapsen kokonaisvaltaista kasvua ja kehitystä, mutta ennen kaikkea se on jokaisen lapsen oikeus. Valjastamalla käyttöön koko tiimin vankka osaaminen ja monialainen asiantuntijuus löydetään keinoja luoda hyvä ja toimiva arki niin jokaiselle lapselle, kuin aikuisillekin. Näiden osaamisien tunnistamisessa ja hyödyntämisessä työyhteisön käyttöön on myös tiimien johtamistyöllä suuri merkitys.
Vankka kokemukseni varhaiskasvatuksen ja esiopetuksen pedagogiikasta on vuosien monipuolisen työkokemuksen tulos. Olen työskennellyt pitkään varhaiskasvatuksen opettajana eri ikäisillä, etenkin 5- ja 6-vuotiailla. Viime vuosina olen opettanut yliopistossa ja ammattikorkeakoulussa niin tulevia varhaiskasvatuksen opettajia kuin sosionomejakin. Työni kautta olen päässyt perehtymään lähes kaikkien varhaiskasvatuksessa työskentelevien ammattilaisten koulutusten ydinosaamiseen ja sitä kautta näkemään, kuinka valtava osaamispotentiaali varhaiskasvatuksen tiimeissä on.
Sen lisäksi, että sydämeni sykkii opettamistyölle ja tiimijohtamiselle, niin se sykähtelee aivan erityisen vahvasti myös toiminnalliselle, läsnä olevalle ja lasta tutkimaan innostavalle pedagogiikalle. Onnekseni saankin toimia aikuisten kouluttamisen ohella myös esiopetuksen oppikirjailijana ja olla siten vaikuttamassa osaltani lasten kanssa tehtävään arjen työhön ja laadukkaaseen pedagogiikkaan.
Koulutus: Kasvatustieteen maisteri, varhaiskasvatuksen opettaja
#pedagogiikka #esiopetus #pientenpedagogiikka #pedagoginenjohtaminen #asiantuntijuus #tiimijohtaminen #moniammatillisuus
Anniina Berg, anniina.berg@ralla.fi